«خوش نمک» با مجریان جدید به شبکه نسیم بازگشت حمایت وزیر فرهنگ و ارشاد از ساخت فیلم سینمایی در خصوص امام رضا (ع) + فیلم موزیک ویدئوی جدید «فرزاد فرزین» برای سریال «قطب شمال» + فیلم مردم نامزد‌های نشان فردوسی را انتخاب کنند بهترین سریال ایرانی شبکه نمایش خانگی معرفی شد + آمار آمار فروش نمایش‌های روی صحنه تئاتر مشهد در هفته‌ای که گذشت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) تقدیر از ژاله علو در «شب کارگردان» فصل دوم سریال لایواکشن «وان پیس» (One piece) در دست ساخت است + جزئیات جدیدترین حواشی فیلم «بی‌بدن» | شکایت به دلیل سکانس‌های ملتهب چشم به راه افعی واقعی | نگاهی به سریال «افعی تهران» ساخته سامان مقدم نسلی آگاه بدون خلاقیت | کارشناسان درباره ویژگی‌های طراحان گرافیک جوان می‌گویند مروری بر پرفروش‌های کتاب در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) نگاهی اجمالی بر تاریخچه هنر گرافیک در ایران و جهان به‌مناسبت روز جهانی گرافیست دلیل پخش نشدن برنامه «هفت» چه بود؟ اعضای کارگروه «حکیم طوس» معرفی شدند
سرخط خبرها

سخنگوی هیئت منصفه دادگاه‌های سیاسی و مطبوعاتی: روزنامه شرق مجرم شناخته شد

  • کد خبر: ۲۰۴۹۵۰
  • ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۹
سخنگوی هیئت منصفه دادگاه‌های سیاسی و مطبوعاتی: روزنامه شرق مجرم شناخته شد
سخنگوی هیئت منصفه دادگاه‌های سیاسی و مطبوعاتی گفت: اعضای هیات منصفه، مدیرمسئول روزنامه شرق را به اتهام انتشار مطالب خلاف واقع درمورد کنکور با اکثریت مطلق آراء مجرم شناخت و مستحق تخفیف ندانست.

به گزارش شهرآرانیوز اکبر نصراللهی روز دوشنبه اظهار داشت: اتهام‌های مهدی رحمانیان «نشر مطالب خلاف واقع» موضوع شکایت سازمان سنجش آموزش کشور در مورد تیتر «همه حیران ماجرای کنکور» در تاریخ اول اسفند ۱۴۰۱ است.

وی ادامه داد: وکیل شاکی گفت که روزنامه شرق بدون مستندات نوشته است سوالات آزمون سه روز قبل از برگزاری کنکور منتشر شده است که خلاف واقع و بی‌اساس است و این ادعای خلاف واقع و بدون سند موجب تشویش اذهان عمومی و نگرانی داوطلبان متقاضی ورود به دانشگاه خانواده‌های آنان شده است همچنین وی گفت کلاهبرداری در مورد کنکور و فروش سوالات و نامه‌های جعلی با «لو رفتن» سوالات دو موضوع جداگانه است.

نصراللهی افزود: مدیرمسئول روزنامه شرق در دفاعیات خود اتهامات را نپذیرفت و آن را عجیب دانست.

وی اضافه کرد: مستشار دادگاه از مدیر مسئول روزنامه شرق خواست مستندات لو رفتن سوالات سه روز قبل از برگزار کنکور را بگوید که رحمانیان گفت یکی از افرادی که الان دارد درس می‌خواند به خبرنگار شرق گفت و «الزامی ندارم منبع خود را لو دهم».

سخنگوی هیات منصفه دادگاه‌های سیاسی و مطبوعاتی گفت: رأی دادگاه رسیدگی به شکایت دادستان تهران در مورد پرونده اتهام‌های مدیر مسئول روزنامه شرق که به ریاست قاضی مصطفی باقری در شعبه اول دادگاه کیفری یک برگزار شد، متعاقبا صادر خواهد شد.

مدیر مسئول پایگاه تحلیلی سینما مثبت مستحق تخفیف شناخته شد

نصراللهی درباره پرونده دیگری که امروز در هیات منصفه دادگاه‌های سیاسی و مطبوعاتی مورد بررسی قرار گرفت، اظهار داشت: اعضای هیات منصفه در جلسه امروز با اکثریت آراء، مدیر مسئول پایگاه تحلیلی سینما مثبت را مجرم، اما مستحق تخفیف دانستند.

وی ادامه داد: اتهام رضا استادی وهب مدیر مسئول پایگاه تحلیلی سینما مثبت، «نشر اکاذیب» و «تشویش اذهان عمومی» موضوع شکایت سید مهدی جوادی مدیر عامل وقت بنیاد سینمایی فارابی بود.

نصراللهی اضافه کرد: به گفته شاکی، متهم با درج مطالبی از قبیل «خانه مجردی یکی از مدیران فرهنگی لو رفت» و نیز چاپ تصویر شاکی ذیل تصاویر دلار با عنوان «آقای چهل هزار دلاری یا استعفا بده یا عذرخواهی کن»، موجب هتک حیثیت و توهین و افتراء وی را فراهم کرده است.

سخنگوی هیات منصفه دادگاه‌های سیاسی و مطبوعاتی افزود: پرونده یادشده بعد از قبول فرجام‌خواهی شاکی در شعبه ۳۹ دیوان عالی کشور مجدد در شعبه اول دادگاه‌های کیفری یک تهران برگزار شد و اعضای هیات منصفه بر خلاف قبل که شاکی حضور نداشت این بار با شنیدن اظهارات شاکی با اکثریت آراء، متهم را مجرم، اما مستحق تخفیف شناختند.

نصراللهی گفت: رأی دادگاه رسیدگی به پرونده اتهام‌های مدیر مسئول پایگاه تحلیلی سینما مثبت که به ریاست قاضی مصطفی باقری در شعبه اول دادگاه کیفری یک برگزار شد، متعاقبا صادر خواهد شد.

بر اساس اصل ۲۴ قانون اساسی جرم مطبوعاتی عبارت است از انتشار مطالب مخل به مبانی اسلام و یا حقوق عمومی به وسیله مطبوعات، تفصیل و مصادیق آن‌ها را قانون معین می‌کند.

مطابق ماده ۳۴ قانون اصلاح قانون مطبوعات مصوب ۱۳۷۹ رسیدگی به جرایم مطبوعاتی با توجه به قوانین مربوط به صلاحیت ذاتی در محاکم عمومی یا انقلاب یا سایر مراجع قضایی است که در هر صورت علنی بودن و حضور هیئت منصفه در آن الزامی است.

تبصره ماده ۴ اصلاح قانون تشکیل دادگاه‌های عمومی و انقلاب مصوب ۱۳۸۱ بیان می‌دارد رسیدگی به جرایم مطبوعاتی و سیاسی در دادگاه کیفری استان به عمل خواهد آمد که طبق ماده ۲۰ قانون مذکور رسیدگی به جرایمی که مجازات قانونی آن‌ها قصاص عضو یا قصاص نفس یا اعدام یا رجم یا سلب و یا حبس ابد باشد و نیز رسیدگی به جرایم مطبوعاتی و سیاسی ابتدا در دادگاه تجدید نظر استان به عمل خواهد آمد و در این مورد دادگاه مذکور دادگاه کیفری استان نامیده می‌شود.

دادگاه کیفری استان در رسیدگی به جرایم مطبوعاتی و سیاسی با حضور هیئت منصفه تشکیل خواهد شد و این دادگاه اکنون صلاحیت رسیدگی به جرم مطبوعاتی را نیز دارد.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->